Bezpečnost nákupu v e-shopu je oboustrannou záležitostí a týká se jak nakupujícího zákazníka tak provozovatele e-shopu. Úkolem provozovatele e-shopu je poskytnout ve svém e-shopu takové technické prostředí, které zajistí bezpečné uchování osobních údajů zákazníka a zároveň ohlídá bezpečnost úkonů spojených s prováděním plateb za zboží. Začneme tím, co by měl na svém e-shopu zajistit jeho provozovatel.
Jednoznačné podmínky nákupu
Provozovatel by měl zákazníka v první řadě seznámit s tím, jakým způsobem na e-shopu probíhá nakupování a placení zboží a zdali se v tomto procesu nachází nějaký neobvyklý krok, přesměrování na jinou stránku, zadávání a potvrzování osobních údajů apod. Zákazník pak nebude zaskočen a celý obchod proběhne hladce. Maximální transparentnost by měla být snahou každého provozovatele e-shopu a zákazník by ji měl vždy vyžadovat.
SSL šifrování
Připojení k internetu znamená neustálý přenos dat od uživatele na server a zpět. Takovou komunikaci lze snadno “odposlechnout” a vytěžit případná citlivá data, jako jsou hesla a osobní údaje. Jediným způsobem, jak se bránit narušiteli soukromí, je komunikaci mezi uživatelem a serverem šifrovat. K tomu se používají tzv. SSL certifikáty. Provozovatel e-shopu by měl mít svůj obchod vždy na šifrované doméně. Uživatel toto pozná snadno při pohledu do adresního řádku prohlížeče, kde může v takovém případě vidět https:// místo obyčejného http.
Platební brány
Češi při internetových nákupech stále více používají platební karty. Provozovatel by měl pro svůj e-shop zvolit zavedenou značku platební brány s dostatečnou historií a prokazatelnými referencemi. Seriózní e-shop je běžně vybaven platebními bránami b-payment, GP webpay, GoPay nebo třeba Vikipid. Pro uživatel u platebních bran může hrozit především riziko podvržení stránky se zadáváním platebních údajů. To se může snadno stát například z důvodu zavirování počítače. Vždy je proto třeba kontrolovat adresní řádek prohlížeče a kontrolovat správnost adresy konkrétní platební brány.
Desatero bezpečného nákupu pro zákazníka
Uživatel by si měl ve svém vlastním zájmu osvojit základní pravidla a poučky, které zvýší bezpečí každého dalšího nákupu. Stejně tak může přispět každý seriózní provozovatel a svým zákazníkům prezentovat desatero bezpečnostních zásad pro nákup v e-shopu:
- Nákupy v e-shopech neprovádějte na veřejných WiFi sítích. Přijímaná i odesílaná data si může totiž majitel takové sítě uložit a teoreticky zneužít.
- Chraňte si heslo do internetového bankovnictví i přístupové údaje do e-shopu.
- Číslo karty nikdy nikomu nesdělujte a kartu chraňte před zraky ostatních.
- Při placení vždy v adresním řádku zkontrolujte URL adresu, jestli jste náhodou nebyli přesměrováni na podvodnou stránku.
- Nakupujte jen v e-shopech, které používají bezpečné SSL šifrování (https:// v adresním řádku).
- Po zaplacení nákupu se přihlaste do internetového bankovnictví a zkontrolujte správnost odečtené/blokované částku.
- Nastavte si rozumný limit pro internetové platby.
- Provádějte pravidelné antivirové testování vašeho PC i mobilního telefonu a aktualizujte antivirové programy.
- Provádějte pravidelné aktualizace operačního systému vašeho PC.
- V případě, že máte podezření, že jste mohli naletět podvodníkovi, klikli na podezřelý odkaz nebo objevili počítačový vir, kontaktujte banku a zablokujte účet.
Vhodně zvoleným e-shopovým systémem každý provozovatel chrání nejen své zákazníky ale také sám sebe. Pokud jako provozovatel zvolíte například řešení e-shopu E-commerce PRO od české firmy WebCzech, máte jistotu, že svým zákazníkům poskytujete vyžadované bezpečí pro jejich nákup.