10 tipů, jak postupovat při tvorbě webu
Máte web? A mohla bych ho vidět, dodala by možná všetečná důchodkyně Máňa. Web už je dnes ve světě podnikání naprostou samozřejmostí, přesto může jeho tvorba představovat náročný proces. Kdybychom se měli zabývat tvorbou webu krok za krokem, nebudete číst článek, nýbrž poměrně objemnou knihu, zaměříme se tedy především na základy a praktické tipy.
I přes rostoucí popularitu sociálních sítí je nepoužívá každý (a rozhodně ne všechny platformy) – pro online prezentaci jsou proto stále tou nejlepší a nejdostupnější možnou formou webové stránky. Tvorba webu není jednoduchý proces – zvlášť, pokud vás zajímá tvorba responzivního webu. Pojďme tedy začít od úplný základů.
Zahájení tvorby webu
Před zahájením vlastní tvorby webu nejprve proveďte vstupní analýzu. V jejím rámci se pokuste najít odpovědi na tyto otázky:
- Komu budou vaše webové stránky určené, jaká je vaše cílová skupina?
- Jaký je účel/smysl vašeho webu, proč se jej chystáte vytvořit?
- Jaké služby budete na svém webu poskytovat a jaké informace má obsahovat?
- Jakým způsobem chcete vykročit z řady a odlišit se od ostatních webů?
- Jaké jsou vaše technické dovednosti a finanční rozpočet?
Je pochopitelně rozdíl, pokud má být výsledkem tvorby webu jednoduchá mikrostránka, nebo velký e-shop se stovkami produktů a platební branou. U jednodušších stránek můžete zvážit tvorbu webu online pomocí platforem, jako je WordPress. Ten umožňuje i laikům relativně snadno vytvořit web pomocí předdefinovaných šablon a doplňků. Pokud máte zájem o tvorbu responzivního webu s mnoha stránkami a plného pokročilých funkcionalit, upřednostněte raději profesionální tvorbu webu na míru.
Dráteník už je pasé, ať žije „dráťák“
Jakmile si vyjasníte odpovědi na otázky z předchozího odstavce, dalším krokem tvorby webu je návrh obsahové struktury webu – schématu zachycujícího hierarchii jednotlivých položek, jejich pojmenování a vzájemné návaznosti. Zohledněte všechny možné položky – jednotlivé stránky, menu, tlačítka, jejich funkce a vzájemné vazby.
Pro každou stránku vytvořte takzvaný wireframe, můžete se setkat i s pojmem „dráťák“. Jedná se o strukturovaný model definující umístění jednotlivých prvků, jejich podobu i vizuální prioritu. Jde o formální základ každé webové stránky.
Tvorba obsahu webu
Obsah je král – struktura webu a jeho vizuál je sice velmi podstatnou složkou, ovšem jak říkají matematici, jde o podmínku nutnou, nikoliv postačující. Web je třeba zaplnit obsahem, který osloví návštěvníky vaší cílové skupiny. Obsah webu nemá být jen atraktivní a smysluplně informativní z hlediska vašich návštěvníků. Musí být atraktivní i pro webové vyhledávače.
Tvorba webu – SEO (optimalizace pro vyhledávače)
Optimalizace webových stránek pro vyhledávače (SEO) je soustava procesů, jejichž cílem je zlepšení pozic vašich webových stránek ve výsledcích vyhledávání. Procesy SEO zahrnují analýzu používání klíčových slov a jejich správné použití v rámci tvorby obsahu webu, vylepšování kvality obsahu webu a technické vlastnosti stránek, jako je rychlost načítání apod.
Tipy pro tvorbu webu
Nastínili jsme základní kroky při tvorbě webu, pojďme ke slibovaným tipům:
- Stanovte si cíle a průběžně je aktualizujte – jak jsme psali, před začátkem tvorby webové stránky je nezbytné si jasně stanovit cíle a identifikovat cílovou skupinu. Jestliže se změní vaše podnikatelské záměry a poskytované služby, nezapomeňte tyto cíle adekvátně přehodnotit.
- Zvolte vhodnou platformu – pokud se rozhodnete pro tvorbu webu svépomocí, vyberte si platformu, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám a schopnostem.
- Navrhněte kvalitní a funkční design – první dojem je klíčový, zvažte spolupráci s profesionálním designérem, který vám pomůže vytvořit jedinečný vzhled odpovídající vašim potřebám. Design by měl být příjemný pro uživatele a reflektovat vaši značku.
- Tvorba responzivního webu – je stále důležitější je mít responzivní webovou stránku, která se dynamicky přizpůsobuje formátům displejů mobilních zařízení. I to pomůže zlepšit uživatelskou zkušenost a SEO.
- Vytvořte kvalitní obsah – věnujte dostatečnou pozornost tvorbě obsahu, který je nejen relevantní pro vaše publikum, ale také optimalizovaný pro vyhledávače (SEO). Přidávejte pravidelně aktualizovaný obsah formou blogu, abyste udrželi své návštěvníky.
- SEO – používejte relevantní klíčová slova ve svém obsahu, nadpisech a meta popisech. Dále můžete vytvářet kvalitní zpětné odkazy a provádět analýzy pro sledování výsledků SEO.
- Integrujte sociální sítě – integrujte tlačítka sociálních sítí a pravidelně sdílejte obsah i na tyto platformy, abyste zvýšili povědomí o vaší značce.
- Dbejte na kybernetickou bezpečnost – nezapomínejte na aktualizace softwaru, používání silných hesel a zálohování dat, abyste svůj web ochránili před potenciálními hrozbami.
- Testujte – před vlastním spuštěním webu jej důkladně otestujte na různých zařízeních a prohlížečích. Zajistěte, aby všechny odkazy fungovaly správně.
- Aktualizujte – pravidelně aktualizujte obsah, monitorujte výsledky analýz a reagujte na zpětnou vazbu uživatelů. Aktualizace webu také signalizuje vyhledávačům, že se o web stále pečuje.
Nezapomeňte průběžně sledovat novinky v oblasti webdesignu a digitálního marketingu. S neustálým zdokonalováním a inovacemi zajistíte, že vaše webová stránka bude efektivním nástrojem dosahování vašich podnikatelských cílů a v neposlední řadě bude mít pro vaše zákazníky a návštěvníky přidanou hodnotu.
Zdroj náhledové fotografie: piqsels.com